Från sökning till klient

Advokater har alltid varit noggranna med var och hur de väljer att synliggöra sin kompetens och dela med sig av den. Men vi tror på goda grunder att delning av kunskap innebär vinster för både advokat och klient.

Traditionellt har klientens resa börjat med att via annons eller referenser uppsöka en advokatbyrå. Med sökmotorer och sociala medier ständigt tillgängliga ändras nu detta bekväma beteende. Vi har idag del av ständigt växande och lättillgänglig information inom alla branscher. Detta innebär att klienterna rör sig från en passiv till en alltmer aktiv och informerad roll. Man söker aktivt del i processen och informerar sig om och utvärderar alternativen.  Vi vill att du som advokat ska bli en aktiv del av den här utvecklingen – det är ju trots allt du som är auktoriteten inom just ditt område.

Vad är vinsten för dig?

Som verksam advokat kan du göra det aktiva valet att synas med din kompetens. På så vis kan du fånga upp blivande klienter tidigt i deras resa och ge dem ett bekant ansikte bakom kompetensen de söker. Du som advokat stärker ditt personliga varumärke och bildar en personlig auktoritet som skapar förtroende. Potentiella klienter kommer att veta vem du är och du finns top of mind när de ska välja ombud.

Vad kan du som advokat själv göra?

  • Marknadsför dig med din kompetens i kanaler där klienterna finns
  • Hitta din målgrupp och skapa innehåll som ger ett värde
  • Skriv om det du brinner för. Våga bli auktoritet inom ditt område.
  • Var närvarande och få klienten att känna att du är det självklara alternativet

Dela innehållet

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Läs även...